Bokanmälan: Har du hjärnkoll?

Författare:

Publicerad:

2009-10-06

Att försöka förstå hur hjärnan, detta organ som definierar vem du är, faktiskt fungerar är något som forskare och filosofer har ägnat mycket tid åt. De amerikanska författarna är båda hjärnforskare och griper sig frejdigt an uppgiften att på ett populärt och personligt vis berätta vad vi vet i dag om hjärnans funktion på ett fysiologiskt plan. De kryddar med rubriker som Fascinerande rytmer – biologiska klockor och jetlag och med rutor som ger exempel och beskriver experiment. Inledningsvis finns också ett test med flervalsfrågor – något som säkert lockar en del hjärnintresserade.

Den som har följt F&Fs bevakning av hjärnforskning kommer inte att hitta så mycket nytt. Boken är dock en bra present till den som vill få en samlad bild av vad man vet om hjärnan i dag, men som tycker att läroboksaktiga böcker som Hjärnan (se F&F 7/2008) ter sig för tunga.