En oväntad dykning

Sårad. Nylig krock i rymden lämnade ett mörkt jätteärr i Jupiters gasmoln.

Bild:
HST

En oväntad dykning

Himmelsfararen – en komet eller en asteroid – som störtade ner i närheten av Jupiters pol överraskade världens astronomer.

Nyheten om ett nedslag på Jupiter kom den 19 juli från en amatörastronom i Australien och fick flera teleskop att avbryta sina uppdrag för att vända blicken mot planetsystemets mäktigaste medlem. Själva projektilen var bara några fotbollsplaner stor, men den lämnade efter sig ett ärr i planetens stormiga atmosfär stort som Stilla havet.

Den enda gång i historien som något liknande har inträffat var för 15 år sedan när kometen Shoemaker-Levy 9 gick mot sin undergång i Jupiters gashav.

Den följdes av tiotals teleskop som från olika håll på jorden studerade förloppet från det att kometen snuddade vid Jupiters höga moln tills den förgjordes i krocken och den påföljande explosionen.