Einstein får rätt än en gång

Samma ankomsttid. Två ljuspartiklar från ett gammautbrott anlände exakt samtidigt trots att de hade olika våglängder.

Nasa/Sonoma State Univ/Aurore Simonnet

Einstein får rätt än en gång

Gammastrålar färdas med samma maxhastighet genom rum och tid, precis som relativitetsteorin förutsäger.

Genom att studera ett knippe gammastrålar som anlänt till rymdteleskopet Fermi efter en över 7 miljarder ljusår lång resa testade forskarna om ljusets hastighet verkligen är konstant. Alla strålarna kom fram inom ett tidsintervall på nio tiondelar av en sekund, vilket får räknas som samtidigt.

Det kunde ha varit annorlunda, på så vis att de kortaste vågorna kunde ha släpat efter om inte Einsteins teori hade stämt precis. Men för att få ihop Einsteins teorier med kvantfysiken till en enda teori, borde rymden i stället för Einsteins släta form visa sig vara kornig med pyttesmå ojämnheter. Då kunde de kortaste och mest energirika gammavågorna studsa mot rymdkornen på sin resa genom rymden och försenas något till målet. De längre vågorna däremot behöver inte märka ojämnheterna som är mycket mindre än våglängden.

Nu är slutsatsen att rymden nog är precis så slät som Einsteins relativitetsteori beskriver den. Eller så är rymdens korn mindre än de kortaste gammavågorna.

– Det är första gången som vi har kunnat pröva effekten så här noggrant, säger Magnus Axelsson, astronom vid Stockholms universitet, som har medverkat i testet. Vi hoppas få fortsätta för att förstå våra grundmodeller för universum bättre.