Kosmisk strålning

En konstnärs bild av hur strålningen kan se ut.

Bild:
Aspera / Novapix / L. Bret

Kosmisk strålning

FÖR 100 ÅR SEDAN:

Forskningsområdet astropartikelfysik tog sin början år 1910, när den tyske fysikern Theodor Wulf mätte joniserande strålning på olika höjd, bland annat i toppen på Eiffeltornet. Han hade räknat med lägre förekomst av energirika laddade partiklar på högre höjd, eftersom man vid denna tid trodde att all naturlig strålning har sin källa i marken. Han hittade dock snarare tecken på motsatsen och spekulerade om att strålningen kunde ha kosmiskt ursprung.

Det dröjde dock ett par år innan den kosmiska strålningen verkligen upptäcktes. Det gjordes av österrikaren Viktor Hess med hjälp av ballonger som sändes upp till 5 200 meters höjd. För detta fick han Nobelpriset i fysik år 1936.

För 80 år sedan upptäckte fransmannen Pierre Auger så kallade partikelskurar, som uppstår vid kollisioner mellan kosmisk strålning och atmosfärens partiklar.

Ytterligare ett par Nobelpris har delats ut inom astropartikelfysik, det senaste år 2002 för upptäckten av neutriner från solen och Supernova 1987A.