Rekordring runt Saturnus

En enormt stor ring kring Saturnus upptäcktes nyligen av det amerikanska rymdteleskopet Spitzer.

Författare:

Publicerad:

2009-12-15

En nyligen siktad Saturnusring lyser svagt i infraröd strålning. Den är så stor att om man kunde se den med blotta ögat skulle den se ut som en fullmåne på var sida om Saturnus.

Ringen består av glest fördelade is- och stoftpartiklar som förmodligen härrör från en av Saturnus mest avlägsna månar – Phoebe – vars bana ryms inom ringen. Material från Phoebe slungas ut när den krockar med rymdstenar och kometer och matar på ringen.

Upptäckten kan hjälpa till att lösa en gammal gåta om varför en annan av Saturnus månar, Japetus, har en vit och en svart sida i ett tydligt yin och yang-mönster. Japetus och de flesta andra månarna roterar åt samma håll runt sin planet medan Phoebe och ringen rör sig åt motsatt håll. Dammet från ringen träffar då Japetus yta och slammar igen den så att den blir mörkare.