Vår arvsmassa i 3D

Med en ny avbildningsmetod avslöjas hur cellen förpackar arvsmassan mellan sina delningar.

I varje cellkärna, som är en hundradels millimeter i diameter, ryms två meter dna. Vi är mest vana att se dna-molekylen avbildad som den ser ut när den är tätt, tätt packad i kryssformade kromosomer, just när cellen ska dela sig. Nu visar amerikanska forskare hur sinnrikt dna ligger packat i cellkärnan i vanliga fall – på så vis att de gener som används kan veckla ut sig utan trassel, samtidigt som alla de gener som är avstängda tar så lite plats som möjligt.

Cellkärnan har visat sig vara uppdelad i två slags områden. Dels aktiva, löst packade områden, dels inaktiva, hårt packade områden där generna är avstängda. Det är första gången som det har gått att se aktiva dna-delar håller sig inom ett visst område. Den kunskapen kan, enligt forskarna, vara viktig för att i framtiden hitta sätt att stänga av farliga gener i cancerceller.

För att få fram bilderna fixerade forskarna dna i mänskliga celler, plockade isär cellkärnan i småbitar och analyserade de olika delarna. Med datorernas hjälp lade de sedan ett tredimensionellt pussel av hur dna ligger packat i cellkärnan. Resultaten publicerades i Science.