Annons

Återkoppling: Verkar inte vara lönsamt

Författare: 

Publicerad:

2010-02-08

Problemet med batterier till elbilar är att de är dyra, tunga per kWh och därmed har låg lagringskapacitet, samt att antalet cykler under ett batteris livslängd är begränsat. Om man, med realistiska antaganden, har ett batteripack som kostar 100 000 kr, en laddningskapacitet på 25 kWh och 2 000 laddningscykler så blir mängden laddad el under livslängden 50 000 kWh, dvs. 2 kr/kWh oräknat ränta, kostnader för förluster samt andra rörliga kostnader. Detta låter väl högt för att kunna försvara användning som buffert. Även i ett framtida läge där pris och prestanda sänkt siffran med en tiopotens till 20 öre/kWh, skulle det knappast bli lönsamt att använda batterierna som buffertar.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

2

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Beror väl på hur och när man levererar till nätet. Om man kan få 14 kr per kWh vid höglast och köper för kronan eller tom gratis vid låglast så är 2 kr /kWh överkomligt.
om jag kan få tio kronor / kWh så sliter jag gärna på min elbils ackar.

Var befinner sig framtagandet av billiga bra batterier?

Helt klart så borde ju forskningen accelerera om el bilar började säljas i stor skala

Lägg till kommentar