En galaktisk trollstav

Skapande stråle. Den starkt lysande kvasaren sänder ut en jetstråle som tänder stjärnor i granngalaxen.

ESO/L. Calçada

En galaktisk trollstav

Kvasar tänder galaxens stjärnor med sin ljuskägla.

Kvasarer är starkt strålande energiknippen som får sin ljusstyrka av ett svart hål som gömmer sig i deras inre. Oftast finns de mitt i en galax, och vad som kom först – det svarta hålet eller dess värdgalax – är en av de mest livligt diskuterade gåtorna inom astronomin.

Kvasaren HE0450-2958, ungefär 5 miljarder ljusår bort från oss, kan ge lösningen. Den omges inte av någon galax. Än så länge, kan man väl tillägga, för de senaste observationerna tyder på att den håller på att skaffa sig ett eget stjärnfölje. Genom att spruta en jetstråle av högenergetiska partiklar och gas mot en närliggande galax tänder kvasaren stjärnor där på löpande band – ungefär 350 solar per år, vilket är hundrafalt fler än i en typisk galax. Så småningom väntas den nakna kvasaren smälta samman med sin nybildade galaxgranne, som ligger ungefär 22 000 ljusår bort, vilket är nästgårds i rymdsammanhang.