Tydligare budskap till rymden

Amerikanska forskare har skapat en kod som lättare ska kunna tolkas av rymdvarelser.
**Rymdbrev**. År 1974 sändes ett budskap ut i rymden som bl.a. avbildade en människa, hennes medellängd samt antalet människor på jorden. Amerikanska forskare har nu utformat en kod som anses lättbegripligare för rymdvarelser (ovan). Meddelandet handlar om gravitation och atomer.

Då och då skickar astronomer riktade rymdbrev i hopp om att få kontakt med intelligenta varelser någon­stans långt borta. Från Areciboantennen i Puerto Rico skickades år 1974 en kodad bild mot stjärnhopen M13, som förmedlade enkla fakta om oss i bildform. Ett liknande, fast längre, budskap sändes 25 år senare mot fyra sollika stjärnor i vår närhet. Men avstånden är stora, så får vi ett svar blir det tidigast om 50 000 år. Om utomjordingarna nu förstår vad vi vill berätta – ingen har nämligen kollat hur svårt det är att dechiffrera signalerna om man inte från början känner till dem.

Därför har de kaliforniska forskarna Michael Busch och Rachel Reddick utformat ett nytt, läsbarhetstestat budskap. Det förutsätter att utomjordingarna behärskar matematik, fysik och astronomi ungefär som vi och förstår en beskrivning av tyngdkraften och atomerna. Studenter på grundnivå klarade av att tolka signalen på mindre än en timme. Forskarna anser därför att koden bör vara lätt att förstå. Om den nu sänds i väg – projekten finansieras numera med privata medel.