Kunskapsresa till Madagaskar

Reseannons: Kunskapsresa till Madagaskar

Rundresa bland unika djur i en smältdegel av kulturer, 15 okt–1 nov 2010.

Den 15 oktober – 1 november 2010 ordnar Forskning & Framsteg en natur- och kulturresa till Madagaskar. Ön är mest känd för lemurerna – en familj halvapor med drygt femton arter – men de flesta lokala kameleonter, fåglar och växter finns också bara här.

Vi besöker flera nationalparker med allt från halvöken och torra kanjonlandskap till frodiga regnskogar. Vi färdas både i höglandet och vid kusten, och vi kommer nära kulturen med dess fascinerande sedvänjor. Madagaskar är en smältdegel av människor med indonesiskt, afrikanskt, franskt och arabiskt påbrå. I resan ingår också några dagar på strandhotell vid havet.

Vi reser i slutet av torrperioden, då fåglarna och de andra djuren är som mest aktiva. Vi bor i allt från enkla stugor till bra hotell vid de reservat vi ska besöka. Färdledare är biologen Hasse Berglund, som har lett flera expeditioner till Madagaskar. Deltagarantal: Minst 12, högst 16.

Mer information: Håkan Tranér, Äventyrsresor, tel 08-55 60 69 08, www.aventyrsresor.se/mah