Sönderklippta gener sätter fart på muskeln

Muskelceller använder självmordsprotein för att mogna.

Bild:
Science photo library

Sönderklippta gener sätter fart på muskeln

Författare:

Publicerad:

2010-03-23

Proteinet kaspas 3 används när cellen i nödfall måste förstöra sig själv. Men detta är också nödvändigt för att ny muskelvävnad ska kunna bildas. Denna till synes motsatta funktion hos proteinet har förbryllat forskarna sedan sambandet upptäcktes för ett par år sedan.

Nu har en grupp amerikanska stamcellsforskare konstaterat att omogna muskelceller använder kaspas 3-proteinet för att på ett ganska brutalt sätt styra sin egen mognad. Kaspas 3 aktiverar nämligen det knivliknande proteinet CAD, som skär sönder cellens dna på vissa speciella ställen. När cellen sedan lagar arvsmassan aktiveras de sönderskurna generna, vilket sätter fart på den omogna cellens differentiering.

Upptäckten avslöjar ett tidigare okänt sätt för stamceller att aktivera vissa specifika gener och tycks enligt forskarna fungera så länge skadan repareras omgående. Studien publiceras i den amerikanska vetenskapsakademins tidskrift PNAS.