NASA nästa för Eva Wirström

Eva Wirström.

Bild:
Ola Kjelbye

NASA nästa för Eva Wirström

Hon söker efter tecken på liv i rymden, från satelliter och med teleskop på jorden.

Det händer mycket i den tomma rymden mellan stjärnorna. Trots att den är tommare än något tomrum vi kan skapa på jorden pågår där kemisk aktivitet för fullt. Astrokemi är Eva Wirströms disputationsämne. I januari blev hon doktor vid Chalmers tekniska högskola.

– Det är så kallt och så glest därute att få partiklar kan mötas – det är mycket svårt att återskapa den typen av kemi här på jorden.

Eva Wirström mätte vattenmolekyler med instrument på den svenska Odinsatelliten. Deras utstrålning i radiovåglängder absorberas längre ner av jordens atmosfär. Andra molekyler, som metanol, kunde hon följa från marken med Onsalaobservatoriets 20-meters radioteleskop.

– Det är oerhört lite energi som strålas ut. Man brukar säga att om vi satte en mobiltelefon på månen skulle den bli en av de fem starkaste radiokällorna på himlen.

Ändå är det molekylernas utstrålning som så småningom får rymdmolnen att kollapsa och bilda stjärnor och planeter och så småningom även liv. Hur detta går till mer i detalj kommer Eva att forska om tillsammans med astrobiologerna vid Nasa. I sommar flyttar hela familjen till Greenbelt utanför Washington där Eva har fått en postdoctjänst för de kommande två åren.