Världens största instrument ska mäta Einsteins vågor

Trots sina framgångar är Albert Einsteins allmänna relativitetsteori inte till fullo bekräftad än. Gravitationsvågor, som enligt teorin bör färdas kors och tvärs genom rymden, har ingen sett till. Vågorna bildas i våldsamma händelser, som när stjärnor kollapsar eller svarta hål krockar. De får rumtidens väv att svänga, och det nya rymdinstrumentet laser interferometer space antenna (LISA) byggs nu för att känna av de extremt svaga rörelserna.

LISA består av tre rymdsonder, som ska kretsa runt solen fem miljoner kilometer från varandra och skicka laserstrålar mellan sig. Strålarna kan uppdaga så små krusningar som 40 miljondelar av en miljondel av en meter. Det borde räcka för att avslöja de undflyende gravitationsvågorna.

Det är rummet i rumtiden som ändras då en G-våg passerar. Man kan även mäta
den svaga störningen i tiden då rumtiden störs av en G-våg. Såvit jag hört har det alldrig gjorts mätningar på detta vis ?.

Tror att något är fundamentalt fel med vår världsbild, kanske en återvändsgränd, gamla kunskaper läggs utanpå nya. Forskare kanske är mera intresserade av att bekräfta sina egna teorier, än att veta hur det verkligen förhåller sig. Jag vet att jag trillade i min egen grop, även om jag bara är en intresserad amatör, inte en forskare, men skit samma, må den kunskap som är sann få gehör.
Har lekt med tanken att tex Tiden inte finns, det är inte en storhet.
Ljusets hastighet är inte högsta hastigheten. Einstein var med all säkerhet ett geni, men varken han eller någon annan, vet allt om vårt universum, för mycket handlar om att kunna placera in det vi ser i ett sammanhang som vi kan hantera, mer än att verkligen förstå.
Det senaste Nobelpriset i fysik, det att universum utvidgar sig, stämmer säkert, men förklaringen med mörk energi, mörk massa, låter som om allt kretsar kring det vi redan tror oss veta, kanske utvidgar sig universum, därför att vi INTE vet varför. Jo många teorier har ju visat sig stämma, men gör alla det ?
Borde man kanske fundera lite mera på hur vi människor fungerar, eller hur vi skulle kunna utvidga vårat, låt oss kalla det vetande, än att bara fortsätta i samma hjulspår som vi gjort sen medeltiden.
Är det bra med en skola som prioriterar korvstoppning, aktoriteter som talar om hur vi skall tänka ?
Jag menar inte att vi skall acceptera allt möjlig, bara för att någon påstår detta, och åsidosätta alla vetenskapliga principer. Men jag menar att vi kört in i en återvändsgränd, det syns på hur vi behandlar vår miljö, det hörs på hur ekonomer resonerar, tex Bara vi får tillväxt, tillväxt, inget kan fortsätta att tillväxa i all oändlighet, det är bara ett mantra, så måste man säga idag 2012.
Jag har inte mycket svar på vetenskapliga frågor, det finns väldigt mycket att upptäcka och att förundras över, men borde vi inte dra ner på takten på det mesta, inte ha så bråttom, allt måste inte
gå fortare och fortare, kanske detta rent av är inproduktivt, och minskar våran kreativitet.
Man måste inte kunna resa från Malmö till Stockholm på 2 timmar, 4 timmar är snabbt nog.
Pengar och ägodelar är inte det viktigaste här i tillvaron, livsfilosofien är viktigare. Vetenskapen
konsten och tro/filosofi, kommer återigen att närma sig varandra, kanske hjälpas åt med de stora
frågorna mysterierna, Förhoppningsvis med ödmjukheten som ledsagare.Kanske skulle detta kunna
hjälpa oss att få bilden av vårt universum att expandera.
Tack för ordet. SB