Bokanmälan: Är vi guldfiskar i en stor skål?

Författare:

Publicerad:

2010-11-17

Det finns inte någon stor teori som kan förklara allting. En gång i tiden trodde fysikerna, inte minst Stephen Hawking själv, att vi kommer att kunna reducera alla kunskaper om världsalltet till något så kompakt att det ska kunna tryckas på en T-shirt. Det tror han inte längre.

Inte heller kan vi vara säkra på att verkligheten är som den ter sig för oss. Ska man tro Stephen Hawking så är kanske vår verklighetsuppfattning inte alls att lita på. Snarare är det nog så att vi ser världen ungefär som en guldfisk gör när den simmar i ett runt akvarium. Glasväggarna förvränger bilden, och på liknande sätt är vår bild av kosmos förvrängd. Dessutom finns det inte bara ett universum utan en oändlig mängd olika världar.

Ja, man kan bli vimmelkantig av Hawkings nya bok, som andas mycket mindre säkerhet än hans förra, bestsellern Kosmos. En kort historik.

Men i likhet med den är den nya boken inspirerande – om än något kortfattad – vilket gör den till en något motsträvig läsning.