Fysikens snillen är de yngsta

Många banbrytande upptäckter har gjorts före trettio.

Författare:

Publicerad:

2010-11-17

Med sina 36 år är årets Nobelpristagare i fysik, Kostya Novoselov, den yngste sedan 1973. Han gjorde sin prisbelönta upptäckt redan som trettioåring. Ändå är Novoselov inte yngst i Nobelskaran. Den i Australien födde Lawrence Bragg slår fortfarande alla tiders rekord. Han var bara 25 år när han 1915 fick komma till Stockholm och hämta Nobelpriset i fysik tillsammans med sin far, William Bragg.

Krävs det någon särskild ungdomlig begåvning för naturvetenskapen? Matematiken anses ofta lämpad för en ung hjärna. Kanske för att unga är mer benägna att ta risker, kanske för att det ofta är ett ensamt jobb.

Särskilt under romantiken lyftes de unga genierna fram, som den i en duell avlidne fransmannen Évariste Galois. Han levde ett kort och intensivt liv. Men när han dog 1832, 21 år gammal, lämnade han efter sig viktiga bidrag till matematiken. Ett annat matematiskt underbarn var indiern Srinivasa Ramanujan som blev 33 år. Han hade mycket begränsade allmänna kunskaper, men ett fantastiskt minne och häpnadsväckande matematisk intuition.

Fast något Nobelpris i matematik finns som bekant inte. Däremot bygger en hel del av fysikens teoretiska framgångar på avancerad matematik. Frank Wilczeks pris, som han delade med två andra fysiker, kan till exempel sammanfattas i en elegant matematisk formel. Själva upptäckten gjorde han redan som 22-åring, men det skulle dröja drygt 30 år innan han fick komma till Stockholm, år 2004, och titulera sig Nobelpristagare.

Så listan här intill skulle nog se delvis annorlunda ut om det var tidpunkten för upptäckten som räknades. Den är dock ofta svårare att fastställa.

En av de två kvinnor som genom åren har fått Nobelpriset i fysik, Marie Curie, var liksom Novoselov 36 år gammal när hon belönades, år 1903. Åtta år senare, 1911, fick hon sitt andra Nobelpris – i kemi.

Listan

De yngsta Nobel-pristagarna
Ålder när de fick Nobelpris.

1. 25 Lawrence Bragg Fysik, 1915