Nanosladd kopplar i hjärnan

Nyupptäckt förbindelse. Tunna nanorör kan leda signaler mellan celler.

Bild:
Xiang Wang, Hans-Hermann Gerdes

Nanosladd kopplar i hjärnan

Norska forskare har hittat ett slags ultratunna sladdar mellan celler. Sladdarna kan spela en viktig och hittills okänd roll för hjärnans signalering.

2010-11-16

Både hjärn- och hjärtceller är kända för att skicka elektriska signaler via direktkontakter till sina grannar. Nu har en forskargrupp vid universitetet i Bergen visat att celler också kan sända ström genom så kallade nanorör som sträcker sig bortom de närmaste cellgrannarna.

– Det här kan betyda att hjärnan har ett tidigare okänt lager av komplexitet, säger Hans-Hermann Gerdes, professor i cellbiologi vid universitetet i Bergen.

Upptäckten väcker stort intresse bland hjärnforskare. Hans-Hermann Gerdes blev nyligen ombedd att berätta om sina nanorör på ett stort forskarmöte om medvetandet i Stockholm som hålls i vår.