Spår av en annan verklighet

Inte konstant. Ljus från avlägsna kvasarer avslöjar en möjlig variation av naturkonstanterna i rymden.

HST

Spår av en annan verklighet

Avlägsna ljusstrålar avslöjar att fysikens lagar kan se olika ut på olika håll i universum.

Hittills har alla studier av vår kosmiska omvärld baserats på den kopernikanska principen: att fysikens lagar är konstanta och gäller överallt i universum. Men nu har en grupp australiska astronomer upptäckt en märklig egenskap hos ljusstrålar som sändes ut för tio miljarder år sedan från avlägsna kvasarer. Det handlar om den så kallade finstrukturkonstanten alfa, som beskriver växelverkan mellan ljus och materia och betraktas som en naturkonstant. Enligt astronomernas beräkningar är värdet på alfa i ljuset från kvasarerna högre om man tittar mot söder jämfört med norröver – alltså inte konstant.

Om det stämmer så innebär det att världsalltet inte är precis likadant överallt.