Så fångar ägget en spermie

Svenska forskare har kartlagt äggcellernas mottagare för spermier. Genombrottet kan leda till hormonfria preventivmedel.
**Livsviktigt ögonblick**. En spermie fäster vid det speciella proteinet ZP3 på äggets yta.
Bild: Mona Lisa Production/Science Photo Library

Det viktigaste mötet i livet sker mellan ägget och en spermie. Den vinnande spermien fäster vid proteinet ZP3 utanpå ägget och injicerar sin genetiska last. Därmed stänger ägget sitt hölje för andra spermier.

Nu har Luca Jovine, biolog på Karolinska institutet i Huddinge, och hans medarbetare i detalj kartlagt den tredimensionella strukturen hos proteinet ZP3. Det är en avgörande pusselbit i befruktningens biologiska maskineri, som utvecklades av evolutionen för hundratals miljoner år sedan.

De nya resultaten kan leda till att mänskligheten får tillgång till en helt ny typ av preventivmedel. Det har inte hänt sedan p-pillret introducerades för femtio år sedan. Luca Jovine hoppas att en molekyl som hindrar spermier från att fästa vid ZP3 ska bli ett hormonfritt alternativ.

– Det borde inte ge några biverkningar eftersom proteinet bara finns på ägget och ingen annanstans i kroppen, säger Luca Jovine.

Han arbetar nu med att undersöka hur spermiernas motsvarande strukturer ser ut i tre dimensioner. De kan också bli måltavlor för framtida preventivmedel.