Neutriner färdas snabbare än ljuset?

Om de italienska forskarnas mätningar stämmer är tidsresor möjliga.

Författare:

Publicerad:

2011-11-18

När forskare vid Gran Sasso-laboratoriet i Italien fångade in neutriner som hade skickats i väg från CERN-laboratoriet, drygt 700 kilometer bort, upptäckte de att partiklarna anlände 60 nanosekunder tidigare än de enligt fysikens lagar borde ha gjort.

De verkar ha färdats snabbare än ljuset, något som Einsteins speciella relativitetsteori förbjuder. Inget får överstiga ljushastigheten, som är 299 792 458 meter i sekunden – den fart som ljusets partiklar, fotonerna, färdas med i vakuum.

Men fotoner saknar massa, och neutriner lär ha en liten massa. Relativitetsteorin förutsäger att massan ökar med rörelsen, för att vid ljusets hastighet bli oändlig. Då stannar tiden, och när gränsen passeras börjar tiden gå baklänges.

Fantasieggande – men stämmer upptäckten? De italienska forskarna uppmanar ivrigt sina kolleger att söka efter felkällor. Men de har också mött kraftfull kritik för att ha offentliggjort resultaten i förväg, i stället för att först låta experter nagelfara studien, vilket är den sedvanliga publiceringsprocessen.