Robotar ska få fart på barnen

Datorer och spel leder ofta till stillasittande. Men i ett nytt projekt vid Massachusetts institute of technology måste barnen röra på sig för att utforska spännande datavärldar.
**Hej då robot**. När den lådformade lekkamraten Alphabot försvinner in genom sin lucka dyker den i stället upp i digital form på skärmen.
Bild: MIT

Fetma och stillasittande är ett växande problem bland barn. Det vill forskare vid MIT Media Lab i USA råda bot på. I projektet Playtime computing utvecklar de ett spel som kombinerar lekande och lärande med fysisk aktivitet.

I stället för att placera barnen framför en datorskärm har forskarna skapat ett virtuellt rum uppbyggt av stora skärmar och projektioner. I ett sagolikt landskap rör sig barnen tillsammans med den radiostyrda roboten Alphabot.

Forskningsprojektet syftar till att uppmuntra de viktiga rollekar där barn övar på social interaktion och abstrakt tänkande. Barnen kan kommunicera med Alphabot genom att placera siffror, symboler eller bokstäver på den. Roboten svarar barnen med hjälp av ljud- och ljussignaler.

En finess med lekmiljön är att olika tekniska komponenter samverkar så att gränsen mellan det fysiska och virtuella löses upp. På en skärm finns en liten dörr för Alphabot. När den fysiska roboten försvinner genom väggen, dyker den i stället upp virtuellt på skärmen.

Det finns också en traditionell dator. När barnen ritar på den dyker det upp bland projektionerna och kan styras.

Det interaktiva systemet är byggt med hjälp av sensorer och kameror som håller reda på var i rummet barnen och roboten befinner sig. Än så länge är projektet Playtime computing på experimentstadiet. Forskarna på MIT hoppas dock att det i framtiden ska bli en riktig produkt som skolor och museer kan använda i den pedagogiska verksamheten.