Är det svarta hål som skapar rymdens vakuum?

Publicerad:

2011-03-14

Fråga: Kan man säga att tack vare svarta hål, som suger in materia och spyr ut den på andra ställen i universum, så har vi vakuum i rymden?

Johan Norberg, Övertorneå

Svar: Många tror att svarta hål suger in mycket material. Men om till exempel solen skulle vara ett svart hål, så skulle vi här på jorden inte påverkas. Gränsen för att sugas in skulle gå bara tre kilometer utanför det svarta hålet.

Det vi kallar vakuum, frånvaro av stabila partiklar, beror i stället på att universum expanderar och uttunnas. Under senare tid har fysiker med kvantfysikens hjälp insett att vakuum inte är total tomhet utan att vakuum faktiskt har en energi. De har spekulerat över att vakuumenergin skulle kunna vara den mörka energin i universum. Men när de räknar på energimängderna hittar de mindre mörk energi än vakuumenergi.

Nils Bergvall, professor vid Institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet