Bokanmälan: Glasögonens historia i fokus

Författare:

Publicerad:

2011-03-13

Det finns ingen person bakom det geniala infallet att fläta ihop handtagen till två läsglas och klämma fast dem på näsan. Men platsen vet vi, och även tiden, ungefär, skriver författaren till historien om glasögon.

Det var i mitten av 1280-talet i norra Italien, kring städerna Florens, Pisa och Venedig. Området var känt både för sin framstående glasindustri och för sina lärda kyrkobröder som efterfrågade synkorrigerande linser för läsning och skrivarbete.

Sedan är det en lång väg till dagens glasögon och linser. Optik, en ny gren av fysiken, har vuxit fram och med teleskop och mikroskop helt förändrat vår förståelse av världsalltet. Lägg därtill nya professioner med instrumenttillverkare, optiker och ögonläkare.

Vardagen skulle te sig helt annorlunda för de flesta av oss om inte någon för länge sedan kommit på att sätta två läsestenar på näsan.