Livets byggstenar i ovanlig asteroid

Upptäckten kan leda till en ny syn på chansen att hitta utomjordiska organismer.

Författare:

Publicerad:

2011-03-04

Aminosyror, som normalt förknippas med livets kemi, har hittats inuti rester av en asteroid som föll ner i Sudan för drygt två år sedan. Men de borde inte kunna vara där, med tanke på asteroidens ursprung och dagens kunskap om livets uppkomst. De amerikanska forskarna som gjorde fyndet förbryllas dessutom av att aminosyrorna är till lika delar vänster- och högervridna. Här på jorden är de flesta aminosyror vänstervridna.

Detta har lett till att forskarna spekulerar över nya tänkbara mekanismer för hur livets grundläggande byggstenar bildas. Om dessa mekanismer stämmer kan det innebära att möjligheten för liv på andra håll i rymden är större än vi hittills har trott. Kritikerna invänder dock att asteroidfragmenten innehöll väldigt få aminosyror och att det handlar om en ovanlig himlakropp.

Asteroiden, 2008 TC3, har en våldsam historia. Den började sannolikt i solsystemets tidiga barndom. De analyserade fragmenten består av väl sammansmälta material, vilket tyder på att asteroiden bör ha hettats upp till över 1 100 grader. Dessutom har den råkat ut för många krockar med andra himlakroppar under sin långa färd genom solsystemet.