Relativitetsteorin startar bilen

Det krävs inget snabbflygande rymdskepp för att uppleva effekterna av Einsteins relativitetsteori. Det räcker med att starta bilen.

2011-03-04

I bilen finns ett blybatteri som kickar i gång motorn. Blybatteriets stora fördel är att det ger ovanligt hög spänning: drygt två volt per cell. Men varför spänningen blir så hög har varit okänt. Liknande batterier, till exempel tennbatterier, är mycket svagare. Nu har svenska och finska forskare löst gåtan.

Elektronernas hastighet runt atomkärnan är normalt ganska låg. Men bly har en mycket starkt laddad kärna. Den attraherar elektronerna så kraftigt att deras hastighet närmar sig ljusets. Enligt relativitetsteorin ökar då elektronernas massa, och de binds tätare till kärnan.

Forskarna har räknat ut att hela 80 procent av blybatteriets spänning beror på de här relativistiska effekterna. Utan dem skulle spänningen bara bli 0,4 volt, i likhet med ett tennbatteri, och bilen skulle inte starta.