Skapar tarmens bakterieflora unika doftprofiler?

**Fråga:** Olika människors avföring luktar olika. Beror detta på sammansättningen av bakterier i tarmen? Hur många olika arter av bakterier har vi i tarmen?

*Per -71*

**Svar:** Hur avföringen luktar beror delvis på vår tarmflora. Olika typer av bakterier tillverkar olika typer av luktande ämnen, till exempel svavelföreningar och metan. Lukten beror också på vad vi har ätit. Vissa livsmedel, exempelvis kål och lök, genererar mer gaser än andra.

Det är svårt att ange antalet bakteriearter i tarmen. Ingen vet exakt. Men 90 procent av alla de celler som finns i din kropp är bakterier. Bakteriecellerna är dock mycket mindre än vanliga kroppsceller, därför utgör de bara cirka två kilo av din totala kroppsvikt.

Att vi inte vet antalet arter beror på att ingen har kunnat odla fram alla typer av bakterier som finns i våra tarmar. Ungefär 95–98 procent av dem tål inte luftens syre och vi vet inte vad flertalet av dem vill leva av. Därför känner vi bara till 30–40 procent av alla dem som finns i våra tarmar. I dag anser man att det handlar om totalt kanske 1 500 olika bakteriearter.

Vill du veta mer om bakterierna i dina tarmar kan du läsa boken: Magen. Bakterier, buller och brak, utgiven av Karolinska institutets university press.

*Elisabeth Norin, docent vid Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi, Karolinska institutet*