Konstgjort löv gör bränsle av solljus

Nyutvecklat artificiellt löv är tio gånger effektivare än naturligt löv.
**Naturlig förebild**. Forskarna har länge strävat efter att härma fotosyntesen, här i blad från en ek – Quercus robur.
Bild: Gustoimages / Science Photo Library

En forskargrupp ledd av Daniel Nocera vid Massachusetts institute of technology, MIT, i Boston hävdar att de har tillverkat ett fungerande löv. Det är stort som ett spelkort och består av en kiselbricka täckt av ett antal katalysatorer – ämnen som startar och snabbar på kemiska reaktioner. Kislet absorberar solljus och vidarebefordrar energin till katalysatorerna, som omvandlar vattnet till vätgas och syrgas. Det räcker att lägga det konstgjorda lövet i en burk vatten ute i solen för att vätgas och syrgas ska börja bubbla upp till ytan.

Processen har sin förebild i växtrikets fotosyntes, något som forskare länge velat härma. Syre och väte är nämligen de ingredienser som behövs för att producera el i bränsleceller. Vätgas är dessutom ett åtråvärt bränsle, vars enda avgas är vatten.

Det första artificiella lövet såg dagens ljus för tio år sedan. Men det var mycket dyrt och gick snabbt sönder. MIT-forskarnas löv kostar betydligt mindre och håller bättre, bland annat för att de nyligen har upptäckt flera kraftfulla men ändå billiga katalysatorer. Redan nu är deras löv tio gånger effektivare än ett riktigt löv. Forskarna hoppas att uppfinningen kan utvecklas till en billig elkälla för hushåll i u-länder.