Annons

Bokanmälan: Google blir medelålders

Författare: 

Publicerad:

2011-09-07

Google har över 26 000 anställda och redovisade förra året en vinst efter skatt som mer än väl räcker för att bekosta hela den svenska försvarsmakten. Bara det motiverar ännu en bok om företaget.

Den senaste i raden är skriven av Steven Levy som till vardags är journalist på tidskriften Wired i USA. Den innehåller förstås den vanliga skapelseberättelsen: två unga killar från Stanforduniversitetet i Kalifornien startar ett företag i ett garage och erövrar världen. Men de mest intressanta kapitlen handlar om den senare utvecklingen, och om företagets kultur. Ingenjören står i centrum och får rollen som världsförbättrare.

Googles inofficiella motto är don’t be evil – var inte ond. År 2005 startade företaget ett dotterföretag i Kina som accepterade diktaturens krav på att censurera sökträffar. Kritiker menade att det var ett avsteg från målet att inte vara ond. Efter en lång rad politiska och kommersiella förvecklingar lade företaget ner sin sökmotor i Kina förra året.

Varumärket Google är fortfarande förknippat med något slags uppstickarattityd. Men i själva verket är Google medelålders inom sin bransch och har en enorm makt på grund av sin storlek och sin kunskap om oss användare. Steven Levy verkar beundra Google lite för mycket för att gå på djupet med den aspekten. Så det finns utrymme för minst en bok till.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar