Cellon får följa med

Hon varvar teoretiska modeller för rymdens mörka materia med Bachs cellosviter.

Författare:

Publicerad:

2011-09-06

En dag kan okända kosmiska partiklar dyka upp i experiment på jorden. Då blir Sara Rydbecks detektivarbete inte förgäves. Mörk materia är hennes expertområde och Sara ser fram emot att snart få driva egna projekt och fokusera enbart på forskningen. Hittills är det dock mycket annat som tagit tid, som att ordna en kurs om genus i fysiken.

– Det är mest män som håller på och kulturen har på något sätt blivit manlig. Det handlar om sådant som hur man talar och hur man beter sig. Och då kan det vara svårt att som kvinna finna sin fysikeridentitet.

Den 1 juni disputerade Sara Rydbeck i teoretisk fysik vid Stockholms universitet.I oktober flyttar hon till Tyskland och en tjänst vid DESY, ett institut för partikelfysik i Hamburg.

– Det blir spännande att inte vara student längre och få pröva sina egna vingar.

Hon har skrivit 40 –50 ansökningar om tjänster efter sin disputation, två ställen har svarat. Men Australien ville hon inte flytta till – det är lite för långt bort så här i början på karriären när de viktiga banden knyts. Det är lättare att hålla direktkontakt om man bor på närmare håll.

– De största partikelexperimenten i världen pågår nu vid LHC i Genève, och jag hoppas kunna bidra till att vi bland miljarder krockar hittar de mystiska partiklar som än så länge bara finns i våra teorier.