Är de olika inför tyngdlagen?

Publicerad:

2011-10-31

Fråga: Fotonen som är masslös kan inte lämna ett svart hål på grund av den kraftiga gravitationen. Gravitonen är – om den finns – också en masslös partikel som färdas med ljushastigheten. Men den kan tydligen lämna det svarta hålet. Annars skulle det svarta hålet inte kunna påverka omgivningen med sin enorma gravitation. Är det någon skillnad mellan dessa två masslösa partiklar?

Ruben R

Svar: Det finns ganska stora skillnader mellan dessa två masslösa partiklar. Den viktigaste är att fotonen både är teoretiskt beskriven och experimentellt bekräftad. Gravitonen har däremot aldrig blivit experimentellt bekräftad.

Vi vet alltså inte om det finns några gravitoner. De existerar bara som en teoretisk konstruktion, och då enbart i områden där gravitationen är svag. Genom att förenkla Einsteins ekvationer som rör gravitation, har forskarna fått fram ekvationer som bygger på att gravitationsfältet är svagt och i hög grad liknar de ekvationer som beskriver ljusvågor och fotoner. Men vi vet inte om dessa förenklingar är korrekta. Dessutom fungerar det inte att göra sådana här förenklingar i starka gravitationsfält, som i ett svart hål.

Einstein menade ju att gravitation är en krökning av rumtiden, vilket är en helt annan beskrivning av krafter än den uppfattning som ligger till grund för beskrivningen av fotoner. Hur gravitationen fungerar på mikroskopisk nivå är fortfarande en gåta för fysiken.

Claes Uggla, professor i fysik vid Karlstads universitet.