Kan Stockholms astrobiologer finna liv i universum?

**Lisa Kaltenegger** söker efter grannar i rymden.
Bild: Naomi Lubick

Stockholms universitet invigde nyligen ett astrobiologiskt centrum, där biologer, geologer, fysiker och astronomer ska samarbeta för att leta efter liv på andra planeter. En auktoritet på området – astronomen Lisa Kaltenegger – var inbjuden som talare. Hon är verksam vid både Max Planck-institutet i Heidelberg och Harvard Smithsonian center for astro-physics i Cambridge.

###Du och dina kolleger har just sökt efter förutsättningar för liv på en nyupptäckt planet. Vad fann ni?

Planeten kallas för HD85512 och har en massa som är 3,6 gånger större än jordens, och vi kan konstatera att den ligger i den så kallade beboeliga zonen, där vatten kan vara flytande. Om planeten låg närmare sin stjärna skulle vattnet ånga bort, och längre ut skulle det vara fruset.

Det här är den andra planeten vi har upptäckt som kan ha vatten på ytan. Men för att verkligen kunna testa om detta stämmer skulle vi behöva undersöka ljus från planeten för att se om dess atmosfär innehåller vatten, syre, koldioxid och metan.

###Vilken typ av teleskop skulle kunna fånga ljus från planeten?

De ideala teleskopen är det europeiska Darwin-teleskopet och det amerikanska Terrestrial planet finder. Sådana stora teleskop kan blockera ljuset från moderstjärnan, så att man uteslutande fångar upp det ljus som reflekteras från själva planeten.

###I USA finns redan ett omfattande nätverk för astrobiologi, National astrobiology initiative. Kommer det astrobiologiska centrumet i Stockholm verkligen att kunna bidra med något?

Europa har mycket att erbjuda, med många liknande centrum på gång i olika länder. Det skapar nya nätverk och ger möjligheter till samarbete mellan forskare från olika fält, vilket i sin tur ökar möjligheterna att upptäcka tecken på liv på andra planeter. Då kanske vi hittar ”en annan jord” därute någonstans.