Annons
Moderna motorer måste anpassas för stadstrafik

Moderna motorer måste anpassas för stadstrafik

Dagens bilmotorer är inte till­verkade för att klara den viktiga 30-gränsen.

Författare: 

Publicerad:

2012-11-25

Bilindustrin måste genomgå ett systemskifte för att vi ska kunna skapa en säkrare trafikmiljö i tätorter, hävdar forskare i Lund. Anledningen är att dagens bilmotorer arbetar optimalt vid 50–90 kilometer i timmen, medan risken för dödsolyckor sjunker till nästan noll vid hastigheter under 30 kilometer i timmen. Bättre anpassade bilar skulle alltså kunna minska antalet dödsolyckor, och samtidigt leda till minskade avgasutsläpp och mindre buller. Bilarna kan då också hålla kortare avstånd, vilket utnyttjar vägytan bättre.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

1

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Innebörden av denna artikel förstår jag inte. Det påstås att motorn är optimerad för 50-90 km/h men att dödsolyckor sjunker till nästan noll vid 30 km/h.

Vad är detta för dumheter ?

Det är ju föraren som med ratten, gaspedalen, bromsen, kopplingen och växellådan som styr bilkörningen.

Jag kan helt utan problem köra en bil på ettans växel i 3 km/h, utan att slira på kopplingen, vilket är viktigt i sammanhanget, även om den har 300 hästkrafter och åtta cylindrar.

Med automatisk växellåda kan jag köra ännu saktare, ända ned till 0 km/h, om jag bromsar lite svagt.

Lägg till kommentar