Chalmersforskare skapade ljus ur ingenting

Infångade ljuspartiklar kan ge svaret på kosmologins största gåtor.
**Big bang**. Kanske kommer hela universum ur en virtuell partikel som blev verklig.
Bild: Michael Dunning / Science Photo Library

Tomrum som i själva verket sjuder av partiklar – det är kvantfysikens bild av vakuum. Partiklarna poppar upp parvis ur ingenting för att genast förgöra varandra till ingenting igen. Därför kallas de virtuella.

Nu har forskare vid Chalmers tekniska högskola lyckats rädda virtuella ljuspartiklar, fotoner, från att förintas. Så att de blev verkliga.

På det här sättet kan hela vårt universum ha uppstått en gång i tiden. Och en liknande effekt ligger bakom den så kallade Hawking-strålningen. Den har sitt ursprung vid randen till ett svart hål, där en av partiklarna i det virtuella paret slukas av det svarta hålet medan den andra kommer undan och blir till verklig strålning. På så vis förlorar svarta hål sin energi och kan – efter mycket lång tid – dunsta bort. Det hävdade en av världens mest kända kosmologer, Stephen Hawking, för nästan 40 år sedan.

För att i ett laboratorium omvandla virtuella partiklar till verkliga krävs enligt teorin att man kan studsa fotoner mot en spegel som rör sig med nästintill ljusets hastighet. Chalmersforskarna kom på ett fiffigt sätt att ersätta spegeln med en supraledande kvantkomponent, en squid, som kan växla magnetfältet flera miljarder gånger per sekund.

– Fenomenet kan visa sig vara användbart i framtidens kvantdatorer. Men det kan möjligen också föra oss närmare lösningen på gåtan med den mörka energin som utgör ungefär 75 procent av universum, säger Per Delsing, som är professor i experimentell fysik vid Chalmers i Göteborg.

Den mörka energin får universum att expandera allt fortare. Men ingen vet vad den består av. Svaret finns kanske gömt i tomrummets fysik.