Cyklopen kan ha varit en mammut
Wikimedia

Cyklopen kan ha varit en mammut

Publicerad:

2012-02-01

Fråga: Paleontologi är enligt Wikipedia en gammal vetenskap, betydligt äldre än evolutionsteorin. Men hur förklarades paleontologiska fynd före Darwin? Och vem var den förste som förstod att tolka fossil?

Bertil Sundqvist, Sollefteå

Svar: Före evolutionsläran var den gängse förklaringen till förekomsten av fossil att de var rester av djur som hade dött i syndafloden. Men den vetenskapliga paleontologins ’fader’, Georges Cuvier, förstod att alla fossil inte hade dött samtidigt. Han menade att det hade förekommit en rad syndafloder, varav en nämns i Bibeln.

Cuvier var dock inte först med att försöka sig på att tolka fossil. Redan under antiken kände man till fossil (både i västerlandet och i Orienten), och man såg dem som rester av drakar, cykloper och andra mytologiska varelser. Myterna om dessa varelser var i vissa fall resultat av tolkningar av fossil som man hade hittat. Bakom föreställningen om cykloper, jättar med ett öga mitt i skallen, anses fynd av kranier av mammut och andra elefantdjur kunna ligga. Deras näsöppning ser ut som en stor ögonhåla.

Lars Werdelin, paleontolog, Naturhistoriska riksmuseet.