Annons
När blir Forskning & Framsteg bäst igen?
Bild: 
Kenneth Andersson

Kul uppgift, tycker Sigyn. I alla fall ett tag.

Sven-Gösta har just fått ut sin lärarlegitimation – lite konstigt tycker han, som tog folkskollärarexamen redan på 1960-talet, men så är han en magister av den gamla stammen. Han gillar inte att elever sitter med mössan på eller talar i mobiltelefon under lektionerna. Nu senast har han kommit på eleven Sigyn med att i smyg läsa en populärvetenskaplig tidskrift dold i en kartbok mitt under en geografilektion om de stora öarna i Östersjön. Det tyder i och för sig på gott gry, tänker Sven-Gösta, men eftersom det inte rör sig om hans egen solklara favorittidskrift ber han Sigyn skriva följande mening överst på en sida i hennes linjerade anteckningsblock:

FORSKNING & FRAMSTEG ÄR ÄNDÅ BÄST!

Sigyn får sedan till uppgift att, på gammaldags vis, under denna mening skriva samma mening om och om igen – men där första bokstaven eller skiljetecknet i varje ord flyttas till sista plats i ordet för varje ny rad. Andra och tredje meningen lyder sålunda:

ORSKNINGF & RAMSTEGF RÄ NDÅÄ ÄST!B

RSKNINGFO & AMSTEGFR ÄR DÅÄN ST!BÄ

Inte förrän den ursprungliga meningen dyker upp igen har eleven utfört sitt ”straffarbete”. Kul uppgift, tycker faktiskt Sigyn – det kan ju inte dröja så länge! Sven-Gösta ler då vänligt i mjugg. Ja, hur länge dröjer det?