Ricin

Fröet bakom paraplymordet
**Dubbel effekt**. Ur frön från växten Ricinius communis går det att utvinna giftet ricin, men också laxerande ricinolja.
Bild: Gustoimages / Science Photo Library

I september år 1978 stack en förbipasserande man sin paraplyspets i benet på den bulgariske avhopparen Georgi Markov när denne promenerade över Waterloo Bridge i London. Markov avled tre dagar senare, och vid obduktionen fann läkarna en liten metallkula fylld med ricin i hans vad.

Ricin utvinns ur ricinträdets frön och är särskilt giftigt om det inhaleras eller injiceras, som vid paraplymordet i London.

Att växten är giftig har varit känt länge, men först 1888 kunde ricin isoleras.

Giftet består av ricin A och ricin B. Den första komponenten finns i många växter, exempelvis i sädesslaget korn, medan ricin B bara finns i ricinplantan. Ricin B omvandlar ricin A så att giftet i sin tur kan hämma den livsviktiga tillverkningen av proteiner. Det sker genom att den så kallade ribosomen störs i sitt arbete med att pussla ihop aminosyror.

Den olja som också finns i ricinträdets frön är laxerande, men inte på grund av ricinet. I stället är det ricinolsyra som står för den traditionellt använda tarmretande effekten.