Magisk svamp frikopplar hjärnan

Brittiska forskare har fotograferat hjärnan hos människor som berusat sig på den psykedeliska drogen psilocybin.

2012-09-07

I hundratals år har människor i Mellanamerika vid religiösa ceremonier använt svampar som innehåller psykedeliska ämnen. Under 1960-talet blev sådana så kallade magic mushrooms, som innehåller psilocybin, populära i hippiekretsar eftersom de ansågs vidga medvetandet. Först nu börjar bilden klarna av vilka mätbara förändringar som drogen orsakar i hjärnan.

– Vi såg att områden som normalt är nära länkade till varandra blir så gott som helt frikopplade, säger Robin Carhart-Harris, neurofarmakolog vid University College London.

Han ingår i en forskargrupp som har undersökt hjärnan hos 15 personer med så kallad fMRI medan de fick en kraftig dos psilocybin. Försökspersonerna vittnade efteråt om intensiva hallucinationer som bland annat suddade ut tidsuppfattningen och känslan av gränser mellan den egna kroppen och omvärlden.

Till skillnad från många andra droger orsakar psilocybin enbart minskad aktivitet i olika delar av hjärnan, speciellt i thalamus och andra knutpunkter för signaltrafiken. Den rubbade samordningen av olika processer kan enligt forskarna vara en orsak till att drogen förvränger hjärnans inre värld.