Annons

Varning för häxblandning i tanken

Publicerad:

2012-12-16

Kan man blanda in diesel i bensin och sedan köra sin vanliga bensinbil utan problem? Dieseln har ju cirka 20 procent högre energiinnehåll och kan i dag utvinnas ur tallolja, en skogsprodukt. Därför ser jag fördelar med detta framför att blanda in etanol, som framställs av ätbara vegetabilier. 

Kjell Jonasson

Svar: Att blanda diesel i bensin är synnerligen olämpligt. En orsak är att diesel har ett mycket lågt oktantal, som är ett mått på bensinens förmåga att motstå självantändning. Det medför att blandningen inte passar för en bensinmotor. Ett lågt oktantal ökar risken för att bränslet självantänder, vilket i sin tur leder till att motorn knackar. På sikt kan det skada motorn allvarligt. Även katalysatorn skulle med tiden förstöras.

Diesel är också mer svårförångat än bensin, vilket ökar risken för att bränslet blandar sig med motoroljan. Det är allvarligt, eftersom oljans förmåga att förhindra slitage och skärning skulle försämras.

Hans-Erik Ångström, professor i förbränningsmotorteknik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.



Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

3

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

En "häxblandning" som rekommenderas dock (om man har en bensinbil) är att blanda in etanol-E85. Etanolet har 104 oktan, rengörande effekt och binder fukt. Etanol är också ett miljöbränsle. Betydligt bättre med E85 för att binda fukt än att använda K-sprit som dessutom ironiskt nog innehåller vatten. Redan vid 25% procent etanol har man stor rengörande effekt och inte så mycket högre förbrukning trots att etanol har sämre energiinnehåll än bensin. På någorlunda moderna bilar, säg från 90-tal, så klarar bilarna ofta 50-50 blandning utan problem. Har man en bil med turbo så kan man tillgodogöra sig det högre oktantalet, och man kan då med fördel bland med 98-oktan bensin. En 50-50 "häxblandning" B98-E85 torde då ge ca 100 oktan, dvs klart bättre än Shells V-Power (som dessutom numera bara är 98 oktan och faktiskt innehåller 5% etanol). Vintertid kan man gå ner till 25% etanolinblandning för göra bilen lite mer lättstartad, då etanol har sämre kallstartsegenskaper än bensin. När man räknar enheter vid inbladning, så tänk då även på att E85 i själva verket är E75 vintertid, dvs 75 etanol - 25% bensin (bensinen är troligen B95).

Tillägg, på en bensinmotor byter man med fördel motorolja (och oljefilter) varje år eller max 1500 mil. Extra så om man blandar in etanol, då etanolet är lite aggressivare mot motoroljan.

Bästa man kan göra för motorn är att sköta oljebyten och inte byta med långa intervall som är populärt idag ex 3000 mil (s.k. long-life-oljor hjälper inte). Det är bara om man kör dieselbil som motoroljan klarar sig bättre, men även där kan man med fördel byta varje år/1500 mil. Mindre slitage på motorn innebär också lägre förbrukning i långa loppet.

Bäst är förstås att byta motorolja på hösten, så att den säkert är fräsch inför vintersäsongen när det är minusgrader.

Det är heller inte fel att då och då kolla oljenivån på oljestickan/färddatorn etc. De flesta bilar har ingen varning för låg nivå, bara för oljetryck (när oljetryckslampan tänds så kan det då redan vara försent). Och det är skadligt om oljenivån går under MIN på stickan, helst ska oljenivån ligga i alla fall mellan MIN och MAX (brukar röra sig om ca 1 liter olja mellan MIN och MAX). Man ska aldrig fylla i mer än MAX, även om 1-3 deciliter olja över MAX normalt inte ska skada motorn.

man brukar byta olja och olje filter en gång om året

Lägg till kommentar