Hur vet myrorna när de ska spela döda?
Bild:
Istock

Hur vet myrorna när de ska spela döda?

Under tidig vår kommer svartmyror in i huset. Jag brukar döda dem med pekfingret. Det märkliga är att när jag har dödat ett par myror så börjar andra myror i närheten att spela döda. De rullar ihop sig och ligger absolut orörliga under en lång stund. Hur meddelar sig myrorna med varandra?

/Eva Magnusson, Lindesberg

2013-11-19

Svar: Jag hade inte hört att myror kan spela döda, men lite efterforskning visade att det faktiskt har dokumenterats förut. Att ”spela död”, så kallad thanatosis, är en försvarsmekanism som används av många organismer, till exempel människor, fåglar, fjärilslarver, skalbaggar – och myror. Vissa rovdjur förlorar ganska snabbt intresset för ett byte som verkar dött, som då i bästa fall kan undkomma med smärre skråmor. Bland myror har det dokumenterats hos arten eldmyra, Solenopsis invicta, i Florida. När myrorna krigar mot varandra för att försvara sin koloni har forskare upptäckt att yngre myror spelar döda, medan äldre myror kämpar aggressivt. Det kan bero på att de unga myrornas exoskelett, deras hårda skal, är mjukt, vilket gör dem mer sårbara. Kommunikation myror emellan sker främst med doftsignaler, så kallade feromoner, men även med ljud som de alstrar genom att röra ett bakkroppssegment emot ett annat.

/Julia Stigenberg, doktor inom zoologisk systematik, Naturhistoriska riksmuseet