Jorden hotas av minst 1400 asteroider

Amerikanska Nasa har kartlagt stora rymdstenar i vår närhet.

Författare:

Publicerad:

2013-09-04

Beräknade asteroidbanor som hotar jorden

Varje blå linje visar den beräknade banan för en rymdsten större än 140 meter i diameter, som kan passera mycket nära jorden.

Nasa, JPL-Caltech

Jorden är intrasslad i en härva av blå linjer – det är beräknade banor för 1 400 asteroider som bedöms vara potentiellt farliga. De är relativt stora – minst 140 meter i diameter – och passerar jordens bana med en marginal som är mindre än 7,5 miljoner kilometer. Astronomerna varnar för att härvan inte är fullständig, många stora rymdstenar som ännu är oupptäckta kan gömma sig därute i rymdmörkret.

Men att de beskrivs som farliga innebär inte att de omedelbart kommer att träffa jorden. Åtminstone inte inom de närmaste 100 åren, om man ska tro Nasas forskare som gjort banberäkningarna.

Däremot kan det hända att en mindre rymdsten kolliderar med jorden. Till exempel en sådan som i februari föll ner utanför den ryska staden Tjeljabinsk. Den kom helt utan förvarning och upptäcktes inte förrän det var för sent. Den ursprungliga asteroiden uppskattas inte ha varit större än 18 meter innan den kom in i jordens atmosfär och brann upp. Men den vägde över nio ton och orsakade stor förödelse i staden. Sådana små asteroider finns det ännu ingen beredskap för.