Annons

Tidskrifter svalde bluff

Uppenbara lögner om ett mirakelmedel mot cancer passerade granskningen hos 157 vetenskapliga tidskrifter.

Författare: 

Publicerad:

2013-10-01

Traditionella vetenskapliga tidskrifter får ofta kritik för dyra prenumerationer. Därför väljer allt fler forskare att publicera sina vetenskapliga resultat i gratistidskrifter på nätet. Men trots att de tar betalt för att kvalitetsgranska resultaten före publicering godkänner många av dem humbug.

En reporter på den ansedda tidskriften Science skrev en påhittad rapport med lögner om en mirakelmedicin mot cancer och skickade den till 304 tidskrifter. Samtliga lovade att fackgranska resultaten. Drygt hälften, 157 stycken, godkände rapporten – trots att den var full av uppenbara fel. Till saken hör att tidskrifterna skickar en räkning till författarna på omkring tio tusen kronor för varje publicerad rapport.

– Det är beklämmande att vissa tidskrifter är så oseriösa, säger Caroline Karregård, bibliotekarie på Karolinska institutet.

Den största andelen av blufftidskrifterna i experimentet var baserade i Indien, men utgav sig i många fall för att finnas i Europa eller USA.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar