Skratta först och tänk sedan

Dyngbaggen navigerar snillrikt med hjälp av Vintergatan.

Bild:
Alex Wild / Visuals Unlimited, Inc. / Spl

Skratta först och tänk sedan

Forskarna satte keps på dyngbaggar för att se hur de orienterar sig. Det gav årets IgNobelpris i biologi och astronomi.

2013-11-19

Marie Dacke, docent i sinnesbiologi vid Lunds universitet, fick tillsammans med kollegerna Eric Warrant och Emily Baird priset för sin forskning om hur dyngbaggar navigerar med hjälp av ljuset från Vintergatan. De fick det delvis för att de i studien försett de små insekterna med huvudbonader.

– Att få pris för forskning som får folk att skratta och tänka efter är en mycket hedersam utmärkelse. Även vi ser det roliga i att bjuda in kepsbärande dyngbaggar till en planetarievisning, men detta var faktiskt direkt avgörande för att vi skulle kunna säkerställa att de små djuren orienterar sig med hjälp av stjärnorna, säger Marie Dacke.

Bland årets pristagare fanns också Vitrysslands president Aljaksandr Lukasjenka som fick ”fredspriset” med motiveringen: ”[...] för att han gjort det olagligt att klappa händer offentligt och till den vitryska polisen för att man gripit en enarmad man för att ha applåderat”.

Det alternativa Nobelpriset delas sedan 1991 ut till forskning som ”först får folk att skratta och sedan får dem att tänka efter”. Namnet Ig Nobel Prize är en ordlek bildad av det engelska ordet ignoble, oädel, och Nobel efter Alfred Nobel. Bakom priset står den amerikanska tidskriften Annals of Improbable Research, och vinnarna presenteras av verkliga Nobelpristagare vid en ceremoni vid Harvard university varje höst. De tio kategorierna varierar från år till år.