Betelgeuse på gränsen till utbrott

Betelgeuse är en röd jättestjärna på Orions axel. Nu vet forskarna mer om den märkliga bågen till vänster.

ESA / Herschel / PACS / L. Decin et al

Betelgeuse på gränsen till utbrott

Nya bilder avslöjar vad som händer med den röda stjärnan.

2013-01-25

Betelgeuse, den röda stjärnan som vi nattetid lätt kan se vila på Orionstjärnbildens vänstra axel, är på väg mot sin undergång. Den har en diameter som är 1 000 gånger större än solens, och lyser 100 000 gånger starkare. Men dess inre glöd håller nu på att slockna, och Betelgeuse kommer att avsluta sina dagar i en supernovaexplosion.

Stjärnan har redan svällt upp till en röd jätte och börjat sprida ut sitt material i rymden. Gasbubblan trycks ihop i färdriktningen när stjärnan rusar igenom rymden med en hastighet på 30 kilometer i sekunden.

Ljusa bågar berättar om en kaotisk vind som ingen ännu riktigt kan förklara, som kolliderar med rymdens stoft och gaser.

Bågen längst till vänster ansågs förr bero på  seriekrockarna i Betelgeuses tidigare historia. Nya och mer detaljerade bilder från Herschelteleskopet avslöjar dock att bågen bildats antingen av galaxens magnetiska fält, eller så hör den till ett närbeläget rymdmoln belyst av Betelgeuse. Om 5 000 år beräknas det första materialet som lämnat Betelgeuse kollidera med denna båge. Stjärnan själv kommer dit först om 12 500 år, om den inte exploderat och förintats innan dess.