Kan vi knuffa bort jorden?

Skulle man på något vis kunna flytta på jorden och ändra banan runt solen?

Sjätteklassare, Valsätraskolan, Uppsala

Svar: Nej, mänskligheten har (lyckligtvis) inte någon teknik för att märkbart rubba jorden ur sin bana. För att vi ska kunna ändra omloppsbanan krävs det enormt mycket energi. Att förändra jordbanans radie med en procent skulle kräva 1043 joule av energi. Det kan jämföras med att världens arsenal av kärnvapen kan frigöra ungefär 1021 joule, vilket i sin tur motsvarar nedslagsenergin från en kilometerstor asteroid eller världens totala energikonsumtion under ett år.

Däremot skulle man kunna ändra banan för mycket mindre himlakroppar, som en asteroid, till exempel genom att sätta en raketmotor på den. Om det är en asteroid som passerar nära jorden skulle man i värsta fall kunna få asteroiden att kollidera med jorden, men inte heller detta skulle nämnvärt påverka jordens bana. De flesta asteroider har en massa som är mindre än en biljondel av jordens. Fast en stor asteroidkollision skulle förstås vara katastrofal för vår civilisation av andra skäl. Historiskt har asteroidkollisioner orsakat massförintelse, där den mest kända inträffade för 65 miljoner år sedan och orsakade klimatförändringar och att dinosaurierna dog ut.

Alexis Brandeker, docent i astronomi vid Stockholms universitet.