Smart bomull utvinner vatten ur ökenluft

Forskare har framställt en specialbehandlad bomullsfiber som drivs av temperaturskillnader i luften för att absorbera vatten.

I den kyliga nattluften är bomullsfibern porös som en svamp (t.v.). När sedan temperaturen stiger under dagen stängs porerna (t.h.) och det vatten som absorberats från luften trycks ut.
Bild: Eindhoven University of Technology

En smart bomullsfiber har utvecklats av forskare vid Eindhoven university of technology och The Hong Kong polytechnic university. Bomullsfibrerna behandlas med en temperaturkänslig polymer, vilket gör ytan väldigt svamplik vid låga temperaturer (23°C). Bomullen kan då absorbera fukt från luften motsvarande 340 procent av sin egen vikt. När temperaturen sedan stiger, till 34–40 °C, blir ytan i stället vattenavstötande och avger det absorberade vattnet. Den här cykeln kan upprepas många gånger.

Forskarnas inspiration kommer bland annat från ökenlevande skalbaggar, som samlar dricksvatten på sin kropp, samt spindlar som kan samla dricksvatten från fukt i sina nät.

– Nästa steg är att undersöka den här mekanismen ytterligare för att kunna variera temperaturområdet och mängden vatten som fibern suger upp. Att pröva fibern ute i öknen blir ett senare steg, säger docent Catarina Esteves, som arbetar med forskningen.

De speciella egenskaperna i kombination med det låga priset, gör att den smarta bomullen skulle kunna användas till vatteninsamling i ökenområden. I öknar är luften fuktig och kall nattetid och varm på dagen. Vattenuppsamlingen skulle bli automatisk, driven av de normala temperaturförändringarna under dygnet.

Studien är publicerad i tidskriften Advanced materials