Rysk meteorit nu kartlagd
Bild:
Marat Ahmetvaleev

Rysk meteorit nu kartlagd

Sprängkraften var 20–30 gånger kraftigare än atombomben över Hiroshima.

Författare:

Publicerad:

2013-03-08

Meteoriten som orsakade stor skada i staden Tjelabinsk i Ryssland den 15 februari var en typisk stenbumling av det slag som finns i miljontal i asteroidbältet bortom planeten Mars. Det var bara ett 17 meter stort fragment av en större rymdsten, men räckte till för att orsaka den starkaste tryckvåg någonsin uppmätts av systemet CCTBTO, som ska avlyssna kärnvapensprängningar på jorden. Meteoritens infraljudsvåg noterades till och med på Antarktis.

Himlakroppen vägde ungefär 10 000 ton och trängde in i jordens atmosfär med en hastighet på mellan 13 och 19 kilometer i sekunden (relativt jorden). Efter bara 30 sekunders luftfärd splittrades meteoriten i bitar.

Den slutliga explosionen skedde på cirka 20 kilometers höjd med en sprängkraft på 0,5 megaton, vilket är 20–30 gånger kraftfullare än den atombomb som USA släppte över Hiroshima 1945.

Tryckvågen krossade fönsterrutor och raserade många hus. Ryska media rapporterade bland annat att 34 sjukhus och 62 skolor förstördes i området. Över tusen människor skadades av nedslaget. Det är första gången som rymdnedslag orsakat så många personskador.

Totalt beräknas omkring 20 000 meteoriter varje år nå jordens yta. Men de flesta är inte större än smågrus, och faller ned över obebodda områden och i haven, som täcker 70 procent av jordens yta.