Kvittrande skräcködlor överlever inte i Hollywood
Bild:
Istock

Kvittrande skräcködlor överlever inte i Hollywood

I fantasifulla filmer om skräcködlor brukar de vråla och ryta – men kunde de verkligen göra det? Nutida ödlor gör ju inte det. Krokodiler, till exempel, väser bara lite grand.

/Eva Lindh

2013-04-30

Man vet med säkerhet att vissa dinosaurier kunde frambringa ljud – detta gäller särskilt de så kallade anknäbbsdinosaurierna, där många hade bisarra utskott på skallen. Dessa var förbundna med näshålan och experiment har visat att de kunde fungera som tromboner och skapa ljud som var typiska för varje art. För att skapa sådana ljud behövs inget struphuvud.

De vrålanden som dinosaurier, särskilt Tyrannosaurus och andra rovdinosaurier, ger ifrån sig på film och i tv är däremot rena fantasifoster. Det finns inget som tyder på någon sådan förmåga hos dessa dinosaurier.

Dinosauriernas närmaste släktingar i dag är ju fåglar och krokodiler, och inga av dessa ger ifrån sig sådana ljud. Men det skulle väl sakna dramatisk ­effekt om Tyrannosaurus i Jurassic Park kvittrade som en fågel (eller som en krokodil – en krokodilhona kan faktiskt locka på ungarna med ett kvittrande läte).

/Lars Werdelin, professor i paleozoologi vid Naturhistoriska riksmuseet