Skogsbruk gör oss fria från olja

Sverige ligger i täten när det gäller utvecklingen av andra generationens biodrivmedel. En fullständig övergång till biobränslen skulle kunna genomföras till år 2050, enligt en ny rapport.

Biobränslen från skogsråvara kan hjälpa till att göra oss oberoende av fossila bränslen år 2050, enligt en ny rapport från KVA.

En rapport från Kungliga Vetenskapsakademins energiutskott visar att svenska forskare har nått långt när det gäller att framställa biobränslen direkt från skogsråvara, något som brukar kallas för andra generationens biobränslen. Genom torkning och förgasning kan vedämnen omvandlas till en energirik syntetgas, som i sin tur kan omvandlas till metanol eller gasen dimetyl­eter. Biobränslena kan även framställas ur svartlut, som är en restprodukt från pappersmassatillverkningen.

Rapporten visar att en kombination av el och biobränslen skulle kunna ersätta transportsektorns oljeberoende år 2050. Ett problem är att skogsbiomassan behövs till så mycket annat, som till exempel pappers- och virkesproduktion. En övergång till biobränslen kräver därför att skogens produktivitet ökas med ungefär 30 procent. Forskarna bakom rapporten anser att detta kan uppnås genom intensivskogsbruk, gödsling samt trädslagsbyte.