Till slut kom den fram

Författare:

Publicerad:

2013-08-05

Peter Higgs, fysikprofessor i Edinburgh, har alltid varit lite generad över uppmärksamheten. Det är ju inte han, utan partikeln som namngavs efter honom, som är hjälten i fysikens saga om världens grunder. Ändå hette det jakten på Higgs fram till den 4 juli förra året, då upptäckten av Higgspartikeln bekräftades med pompa och ståt på Cern-laboratoriet i Genève.

Den brittiske vetenskapsjournalisten Jim Baggott skrev den största delen av sin bok om Higgspartikeln före upptäckten. Boken är en gedigen genomgång av turerna kring bygget av fysikens standardmodell av universums uppbyggnad. Det blir också en resa genom 1900-talets fysik. Inte så enkel att hänga med i, men det lättar något mot slutet, när författaren redogör för de febriga ryktena om upptäckten fram till själva annonseringen.

”Den första boken om en upptäckt innan den gjorts”, säger Jim Baggott om sin bok. Och den första på svenska, skulle jag tillägga, vilket är förlagets stora förtjänst. Tyvärr lider boken av översättningsmissar, ibland komiska, som att vi uppskattar symmetri och därför ”vanligen vill para oss med människor vi uppfattar som vackra”.

Varför det är ett hål genom hela volymen förstår jag inte. Det blir bara tomt där det kanske borde finnas något.