Fota fåglar som proffsen

Brutus Östling är en svensk fågelfotograf i världsklass. Efter ett antal framgångsrika fotoböcker avslöjar han nu själva hantverket bakom sina fantastiska bilder. Boken Konsten att fotografera fåglar och andra djur är en handfast och inspirerande instruktionsbok för fotointresserade naturvänner.

Brutus Östling börjar med att beskriva vad man bör tänka på när man väljer utrustning samt de grundläggande funktionerna hos en systemkamera. Det hela ackompanjeras av hans enastående bilder samt bildtexter som beskriver hur resultatet uppnåddes. Sedan fokuserar Brutus Östling på själva bildskapandet: hur man exponerar rätt och hur man lyckas ta skarpa bilder under svåra förhållanden. Ett helt kapitel tillägnas konsten att komma tillräckligt nära sina motiv, något som kräver både tålamod och planering. Boken avhandlar även de konstnärliga aspekterna av fotografering, hur man fångar fåglarnas personlighet och varför det ibland kan vara rätt att göra fel.

Boken avslutas med ett kapitel om efterbehandling av bilderna. På ett lättbegripligt och pedagogiskt sätt beskriver Brutus Östling hur man korrigerar färgbalansen och rättar till sneda horisonter i program som Photoshop. Boken lämpar sig för både avancerade fotografer och för amatörer. Tonen är lättsam och anspråkslös och ibland bjuder Brutus Östling på någon anekdot från sin karriär som fågelfotograf. Som när han fick låna en förhandsversion av Canons senaste proffskamera och upptäckte att den hade en mycket användbar automatisk ljusfunktion. Fotografen grämde sig över att han inte hade haft tillgång till den här ljusfunktionen under sin senaste fotoexpedition. Långt senare upptäckte han att även hans egen kamera hade den åtråvärda funktionen, men det hade han missat eftersom han sällan orkade läsa manualerna. Numera läser mästerfotografen instruktionsböckerna från pärm till pärm.

Konsten att fotografera fåglar och andra djur