Kejsarsnitt ger sämre tarmflora

Barn som föds med kejsarsnitt får en torftig tarmflora, vilket kan öka risken för att utveckla allergier.

I Sverige sker 17 procent av alla förlossningar med hjälp av kejsarsnitt. Andelen har ökat, men är fortfarande låg i jämförelse med många andra länder i Europa.

Inne i livmodern finns inga mikroorganismer, men i samband med förlossningen får barnet i sig bakterier från mammans vagina och tarm. Tidigare har forskare sett att nyfödda barn till mammor förlösta med kejsarsnitt bär på färre bakteriearter under det första dygnet än barn födda på det vanliga viset. Nu har svenska forskare jämfört tarmfloran hos barn födda på båda sätten, ända upp till två års ålder.

– Skillnaden är dramatisk, säger Maria Jenmalm, professor i experimentell allergologi vid Linköpings universitet.

Molekylärbiologiska analyser visar att kejsarsnittsbarnen har betydligt färre typer av bakterier i tarmarna under hela perioden, enligt en rapport i tidskriften Gut. Skillnaden är tydligast inom bakteriegruppen Bacteroidetes, som verkar skydda mot allergier. Det skulle kunna vara ett skäl till att barn födda via kejsarsnitt oftare än andra drabbas av allergier.

Upptäckten kan komma till praktisk användning. I samband med planerade kejsarsnitt kommer forskare i Puerto Rico på försök att stryka en kompress med sekret från mammans vagina över barnets ansikte. Syftet är att se om det räcker för att tillföra de viktiga bakterierna. Maria Jenmalm och hennes medarbetare planerar att genomföra ett liknande experiment i Sverige.